Personlig beretning fra 12. decembers anholdelser

Tagget som / tagged as: 12dec09 beretning brutalitet cop15 cop15imc personlig tortur
Område / neighbourhood: amagerbrogade christmas_møllers_torv københavn

En fredelig demonstrant beretter om politiets chokerende hensynsløse adfærd d. 12. december '09

200_aktivister_tilb_402975a-medium

Vi i Libertære Socialister (LS) - en nystiftet organisation med lokalafdelinger i fem større danske byer - havde længe planlagt at have en libertærsocialistisk blok til den store demonstration d. 12. december, og havde arbejdet på at arrangere den sammen med Syndikalistiska Ungdomsförbundet (Sverige) og Motmakt (Norge). Den store demonstration skulle gå fra Christiansborg Slotsplads kl. 13, men dér ville det være umuligt at finde hinanden, så vi havde aftalt at mødes på Kongens Nytorv kl. 12 og derfra gå samlet i optog til Christiansborg Slotsplads. Vi havde anmeldt vores demonstration i god tid til politiet og således opnået tilladelse, herunder til at medføre bannere, syndikalistiske faner og flyers.

Vi mødtes som aftalt - små 200 personer eller så - og turen til Christiansborg Slotsplads foregik uden noget at bemærke. Vi havde i en Christianiacykel medbragt kaffe og te, som vi delte ud til forfrosne mennesker, samt på forhånd designet og trykt en flyer med en beskrivelse af vores politik på dansk og engelsk, inkl. kontaktinfo m.m.

Vi havde endvidere udsendt en offentlig invitation til alle libertære socialister og lign. om at deltage i vores blok, hvori vi pointerede, at vi deltog som en del af den store, folkelige demonstration og at vi fungerede inden for dens fredelige demonstrationskodeks.

Efter nogen tid, sætter demonstrationen ud fra Christiansborg Slotsplads, og vi kommer godt undervejs. Der går allehånde organisationer side om side og der er generelt bare vildt mange mennesker. Da vi kommer fra Christianshavns Torv ud mod Christmas Møllers Plads har vi en eller anden trotskistisk organisation foran os, nogle Greenpeace/klimaaktivister samt Hare Krishna-folk til højre for os samt en større gruppe sortklædte folk bagved os. Jeg har senere læst i Politiken, at det var politiet selv, der havde forvist de sortklædte demonstranter fra Højbro Plads og sendt dem ind i bagenden af i den store, folkelige demonstration - hvorfor mon?

Vi havde tidligere - da vi stod på Christiansborg Slotsplads - joket med, at det gjaldt om at undgå alt for konfrontationssøgende elementer, der kunne være tiltrukket af vores lækre rød-sorte faner, og udtænkte sågar idéen til et spil: "Dodge the NTAC", hvor en Libertære Socialister-brik skulle forsøge at nå i mål, inden den blev indhentet af en NTAC-brik. Men vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at politiet ville bære sig så vanvittigt ad, som det siden skete.

Nuvel, i et forsøg på at få lidt afstand til den større sortklædte gruppe bagtil, prøver vi at få større samling på vores libertærsocialistiske blok, og i den forbindelse går jeg rundt om vores blok og kommer helt op til forbanneret. På dette tidspunkt - netop efter, vi har passeret Christmas Møllers Plads - kommer der pludselig en masse personer bagfra løbende op ved siden af og igennem vores demo, ja, sågar gennem vores frontbannere. Vi stopper forvirrede op for at finde ud af, hvad der foregår, og straks efter kører der politivogne ind fra sidegader foran og bagved os i en såkaldt "knibtangsmanøvre", hvorved vi (samt omkringstående grupper) er lukket inde. Ironisk nok blev alle de sortklædte folk, der kom løbende bagfra, netop _ikke_ lukket inde sammen med os, idet de jo løb og derfor nåede at komme forbi den forreste sidegade, førend der blev lukket af. Fanget i "knibtangen" er således primært de folk, der stoppede forvirret op for at finde ud af, hvad der foregik. Hele vores libertærsocialistiske forening, der efter ca. et års forberedende arbejde blev stiftet på en kongres i Horsens i november, skulle ende med at blive anholdt sammen med vores norske og svenske venskabsorganisationer.

Efter at den første bestyrtelse havde lagt sig, tænkte vi, at det jo nok var en fejlslagen manøvre og at politiet hurtigt ville indse deres fejl og lade os gå. Vi var som sagt en lovligt anmeldt blok, der eksplicit havde indkaldt på basis af det fredelige, folkelige kodeks, og vi havde såvel flyers til uddeling og polititilladelse til fremvisning - ikke normalt størrelser, som diverse sorte blokke gør sig i. Men lige lidt hjalp det.

Vi blev indkranset af en kæde af politifolk fortil og bagtil, og der ventede vi på at kunne gå videre. Men tiden gik dog, uden at der syntes at ske noget særligt, så jeg henvendte mig til en politimand i kæden for at forklare vores situation og fremviste vores tilladelse med politiets logo på. Det tog han dog ingen videre notits af og kommanderede blot: "I skal sætte jer ned!", hvilket vi straks gjorde.

Der sad vi så. Og ventede, og ventede. Endelig forlød det, at politiet lukkede folk ud fortil i afspærringen, idet de visiterede dem enkeltvis og derefter lod dem fortsætte, og jeg snakkede med demo-anmelderen Troels, der foreslog, at vi lod Greenpeace-folkene og Hare Krishna komme igennem først, hvorefter vi kunne gå op bagefter. Det skulle dog ikke ske. I stedet holdt politiet op med at lukke folk ud, og begyndte at anholde fra den anden ende (ned mod pladsen). Vi sad stadig på jorden og frøs, og blev så hentet en efter en, fik vores hænder bundet på ryggen med "strips" og blev sat i "futtog" på den iskolde jord. Politiet gjorde tilsyneladende ingen forskel på folk, og såvel mindreårige som gamle damer blev bagbundet og sat på asfalten, ganske som også de glade, dansende Hare Krishna-folk i deres tynde gevandter fik samme behandling. Hvordan kunne nogen tro, at *de* var skyldige i hvad det end var, vi blev regnet for skyldige i, husker jeg, jeg tænkte.

Chokeret såvel som forfærdet over behandlingen sad vi så dér, medens futtogene voksede i en uendelighed. Mine - og mange andres - strips var spændt meget stramt, så jeg fik hurtigt smerter i håndleddene. Det blev kun værre af, at vi blev sat meget tæt sammen og ikke rigtig kunne rykke os på nogen måde eller bevæge hænderne. Folk var stadig ret vantro, tror jeg, og selv om der hørtes sporadiske klager, tog folk det meget passivt. Efterhånden som kulden og smerterne fra de skærende strips blev sværere og sværere at overse, begyndte folk dog at klage deres nød, ganske som der efterhånden var en del, der havde brug for at tisse.

Det var dog stort set nytteløst at gøre opmærksom på dette. De få betjente, der gik rundt blandt demonstranterne, overhørte de fleste bønner, medens mange af deres kolleger blot stod i grupper og hyggesnakkede eller smilende så til, medens folk led.

Vores Christiania-cykel med kaffe, te, flyers og tasker var blevet væltet over ende i al tumulten og lå nu ulåst på gaden. Min ven Emil bad flere gange politiet tage nøglen i hans lomme og låse cyklen men blev blot mødt med ligegyldighed. Efter en times tid kom der nonchalant en tilfældig forbipasserende og stjal cyklen (med personlige ejendele, tasker og lånte termokander) foran øjnene på os, men uden at vi kunne gøre noget.

Først da alle folk var blevet sat på jorden, kom der endelig en enkelt bus, der samlede nogle af de først anholdte op. Og vi troede, at vi nu snart kunne forlade den frosne asfalt, men det skulle vise sig falske forhåbninger. Efter den første bus var kørt af sted med en brøkdel af de anholdte, skete der nemlig ikke mere.

Vi ventede i timevis, medens stripsene skar sig ind i mit håndled og smerterne blev næsten uudholdelige. Ved siden af mig råbte folk på hjælp og folk besvimede, medens andre blev båret bort - med ansigtet tårevædet og fortrukket af smerte. Politiet sagde, at der ville komme busser "snart", men "snart" viste sig at være et mere end sædvanligt relativt begreb, idet vi sad mindst tre timer og rystede af kulde. I blokkene på hver side af vejen stod der folk i vinduerne og råbte ad politiet, at de da ikke kunne lade folk sidde og fryse på jorden sådan, men det tog de ikke nogen særlig notits af. Flere måtte tisse i bukserne, og jeg hørte en teenageknægt blive truet med fyrre dages fængsel af en betjent, hvilket ikke mindskede desperationen. Vi havde jo ikke gjort noget. Vi havde blot gået stille og fredeligt med i en lovlig og folkelig demonstration og var pludselig blevet løbet over ende. Hvad skulle vi da have gjort anderledes? Blevet hjemme? Men hvor er demokratiet så henne?

I anden time på asfalten var stemningen på asfalten mildt sagt desperat, og folk råbte af såvel smerte som vrede. På den anden side af afspærring spillede et venligsindet samba-band utrætteligt for os, medens folk råbte: "Let them go!", og på vores side svarede tusind stemmer: "Let us go! Let us go!". Lige lidt hjalp det dog, for der var ingen nåde - ingen selvstændig stillingtagen hos politiet, hvoraf dog nogle betjente nu var begyndt at gøre sporadiske forsøg på at løsne de strammeste strips og følge enkelte til toilettet. Min venstre arm værker stadig, som jeg skriver disse linjer, og jeg bliver mindet om min godmodige ven Anders, der græd af smerte, da de førte ham forbi mig. Imedens var en schæferhund sluppet løs og løb rundt og snerrede af de bagbundne demonstranter.

Stemningen blev ikke bedre, som mørket faldt på og temperaturen faldt yderligere, og igen og igen hørtes fællesråb som "LET US GO!", "THIS IS TORTURE!" og favoritten "THIS IS WHAT DEMOCRACY LOOKS LIKE!".

Endelig, efter tre timers lidelse, ydmygelse og kulde ankom der enkelte busser, og nogle flere folk blev læsset ind i dem, men der var alt for mange anholdte, og alt for få busser. På et tidspunkt kom turen dog til mig, og jeg blev sat ind i en bus af en uvenlig betjent, der holdt et fast greb om om min overarm.

I bussen sad vi stadig med strips på, og flere måtte sidde på gulvet. Bussen kørte afsted mod Valby, men der var stor forvirring i bussen; ikke mindst på grund af de mange tilrejsende, der ikke kendte den københavnske geografi. Ankommet til politiets improviserede detention i en hal i Valby gjorde bussen holdt i indkørslen og blev holdende. Der holdt mange busser, og vi var tydeligvis langt tilbage i køen. En person foran mig i bussen spurgte, hvor vi var, og en kvindelig betjent svarede ham, at det måtte han ikke få at vide, for det var hemmeligt. Vejskiltene havde dog på den mest undergravende facon sladret på vejen derud, og jeg kunne meddele ham, at vi befandt os på Retortvej i Valby.

Der sad vi så i bussen og ventede og ventede og ventede. Smerterne ved at have mine arme tæt fastlåst på ryggen var nu så store, at jeg ikke husker, hvornår jeg sidst har oplevet noget så smertefuldt. Mit forpinte ansigtsudtryk må have været slemt, for en betjent kom ned til mig for at spørge, om jeg var ok. Jeg forklarede ham om smerterne og deres årsag, men det var der ikke noget at gøre ved, sagde han. Hele tiden blev de ved med at sige, at det "snart" blev bedre, men dette "snart" viste sig igen og igen enten at være tomme løfter eller at lede til en situation, der ikke var mindre pinefuld.

Smerterne i mine arme blev værre, og på et tidspunkt måtte jeg bede om at få lov til at komme på toilettet. Jeg skulle egentlig ikke tisse, men det var eneste chance for at få en midlertidig pause fra smerterne, så jeg benyttede mig alligevel af muligheden. Det lettede - for en stund. Efter toiletbesøget gik den tilbage i bussen med stripsene på, hvor nogle nye betjente var kommet til, der højlydt drøftede de vanvittige autonome, der gik amok overalt i byen, og jeg spekulerede på, om samfundets ressourcer ikke var bedre brugt, om de var taget ud for at se på det i stedet for at straffe uskyldige i det søvnige Valby.

På et tidspunkt stiger der to betjente ind i bussens forende og går ned ad midtergangen, indtil en peger på mig og siger: "Du der! Har du legitimation på dig?", hvilket jeg svarer bekræftende på. "Kom med os ud!", siger han, og jeg bliver taget med ud af bussen og får (endelig!) mine strips klippet af. "Fortæl os, hvad der er sket", siger den ene, og jeg forklarer i korte rids baggrunden for anholdelsen som beskrevet ovenfor og viser dem mit udprint af den tilladelse, som politiet selv har udstedt. De virker lidt beklemte og den ene siger kammeratligt: "Ja, så skulle du jo nok ikke være blevet taget med. Det sker jo undertiden, at de forkerte fisk bliver fanget i nettet". "Ved du om andre, der var med i det samme som dig?", og jeg forklarer ham, at en stor del af flere busserne er fra samme fredelige blok, men det virker åbenbart for uoverskueligt for ham, så de fører mig i stedet ned til en udgang og siger, at nu må jeg gerne gå, og at de skam er kede af, hvad der er sket og at jeg jo evt. kan klage. De virker oprigtigt undskyldende og er tydeligvis af en mere menneskelig disposition end indsatsstyrkerne, der anholdt os. Efter tre timer på den frosne jord og fire-fem timer i stadig alvorligere smerter er jeg mildt sagt også "ked" af, hvad der er sket, og så vred over, at man gør den slags mod åbenlyst uskyldige, at ordet "klagesag" kun dårligt udtrykker mine følelser, men hvad skal man sige, så jeg siger farvel og drager af sted.

Nede ved busstoppet står nogle flinke folk fra en organisation ved navn "Anarchist Black Cross" og deler varm kaffe og te ud til de forfrosne løsladte, og jeg labber grådigt den varme væske i mig for at bedre min sygeligt lave kropstemperatur. Glad for at være et menneske igen står jeg lidt og snakker med dem, inden jeg går afsides for at ringe til mine med-anholdtes kærester m.m. for at oplyse dem om, hvad der er sket. Medens jeg ringer, ankommer politiet imidlertid til busstoppet i stort tal og omringer kaffefolkene, hvorefter de forviser dem fra stedet. Herfra trækker de hen til den nærtliggende S-togs-station, hvor de i stedet tager imod de løsladte og hjælper dem med varme drikke, mad og informationer om gratis retshjælp. Efter nogen tid bliver dette imidlertid også for meget for politiet, og de bliver skubbet videre op på S-togs-stationens perron. Herfra bliver de senere igen gennet ned på gaden, der efterfølgende bliver afspærret med politi-tape, så ABC-folkene med deres kaffe og retshjælp hverken kan komme til busstop eller S-togs-station og således er forhindret fra at yden nogen støtte til de forkomne frigivne. Jeg undrer mig oprigtigt over, hvad årsagen til det skal være ...

Ligeledes står det mig stadig som uforståeligt, hvorfor netop jeg blev plukket ud af bussen til tidlig løsladelse. Det kan næppe have haft noget med demotilladelsen at gøre, idet det nu var over tre timer siden, jeg havde vist den til en betjent, der i øvrigt var uinteresseret og hvis eneste svar var at beordre mig til at sætte mig ned. Mest sandsynligt virker det, at det skyldes, at jeg er lidt ældre end de fleste anholdte og hverken i påklædning eller adfærd "ligner" en "lømmel" og derfor modtager en mere human behandling end de mange teenagere i bussen, omend den overordnede oplevelse mere minder om tortur end om nogetsomhelst humant.

P.S.: Det er i dag - søndag d. 13/12 - blevet oplyst, at politiet vælger at sigte tre af de ca. 1000 anholdte, der oplevede denne brutale behandling, måtte sidde i timevis på den frosne asfalt og ryste af kulde, skrige af smerte og pisse ned af sig selv? TRE!?! This is not what democracy looks like ...

Email Kontakt-email / Contact email: pinnerup@gmail.com

Kommentarer

nej nej nej...

rørende læsning, jeg er chokeret i min grundvold og dog ser jeg på dette som den anderkendte og førte politik fra en regering der taler om antidemokratiske elementer samtidig med at de undergraver og tilsidesætter basale menneskerettigheder med populistiske pennestrøg, fy for helvede, hvad gør vi nu?

Politistaten Danmark

Der er ingen tvivl: marxister, kommunister, og mange mange
på fløjen må samle sig i en revolutionær militant bevægelse, inden DET ER FOR SENT og Pia Fascist er STATSMINISTER i DK.

Forbillede: Rote Arme Fraktion....

Solidaritet med de anholdte

Det opleves gang på gang tydeligt, at det ikke handler om nogle få brodne kar, men at en majoritet af den danske politistyrke er mindre bemidlede...
Jeg er ked af det på dine vegne Pinnerup, samt alle vores andre kammeraters! Det kan næsten ikke beskrives med ord, den afmagt og vrede man føler når man bliver så uretfærdigt behandlet.

Behandlingen af ABC er jo som den altid har været, de chikaneres på det groveste.

Man må håbe at de uskyldige der blev anholdt i går, ikke lader sig skræmme når de igen føler trangen til at ytre sig. Og vi må også håbe, at de ikke glemmer den behandling de har fået, når de fremover snakker med familie og venner om politiet og deres magtbeføjelser.

@The Climate Fighter
Du er sgu da helt ude på et sidespor med din kommentar. Den har for det første ikke noget med artiklen, eller klima at gøre, og så opfordrer du til at danne terrornetværk? Måske skulle du læse lidt i historiebøgerne, og se hvordan det er gået før.

En diktator ville sagtens kunne opstå i Danmark - så hamrende naive folk er!

Det værste er, at når man læser kommentarerne på Nationen på Ekstra Bladet f.eks., så støtter flertallet jo denne totalitære og fascistiske politik, hvor folk ene og alene bliver anholdt fordi de har sort tøj på og LIGNER nogle, der kunne finde på at lave ballade.

Det er mig ufatteligt at flertallet kan støtte sådanne totalitære lovindgreb, hvor alene det at være på det forkerte sted på det forkerte tidpsunkt kan berettige en tilbageholdelse i flere timer. Det er tilstande, som vi ellers kun genkender fra bananrepublikker og totalitære regimer rundt omkring.

Når man så inde på Nationen gør opmærksom på disse meget uheldige tilstande, så får man bare ti minusser og folk er totalt fordummede og naive i deres autoritetstro til politi og myndigheder her i Danmark. Og så meget som antyder man bare, at politiet måske også har brodne kar i deres flok og ikke altid behandler folk værdigt, uha, så er man bare en "håbløs anarkist, som burde bures inde" tsk tsk....

Det viser for mig, at hvis en diktator med visse retoriske evner dukkede op i Danmark, ville han sagtens kunne slå igennem - for folk er simpelthen bare generelt totalt ukritiske og en flok røvslikkere overfor myndighederne. Hold da op hvor er folk blinde!!

Tak Rasmus

Tak for din rørende beretning. Jeg er oprigtigt ked af de på dine og dine mange med-tilbageholdtes vegne. Men især er jeg oprørt over det danske politis opførsel og alt for vidtgående beføjelser. At SF og alle andre af folketingets partier (med undtagelse af Enhedslisten) vælger at bakke op om gårsdagens "politi-aktion", er mildest talt foruroligende.

Mange indignerede hilsener
Per Ø

Yngdlings citater

H. G. Wells:

In politics, strangely enough, the best way to play your cards is to lay them face upwards on the table.

John F. Kennedy:

If a free society cannot help the many who are poor, it cannot save the few who are rich.

Noam Chomsky:

If you go to one demonstration and then go home, that's something, but the people in power can live with that. What they can't live with is sustained pressure that keeps building, organisations that keep doing things, people that keep learning lessons from the last time and doing it better the next time.

Platon:

A tyrant is always stirring up some war or other, in order that the people may require a leader

Thomas Jefferson:

If the game runs sometimes against us at home we must have patience till luck turns, and then we shall have an opportunity of winning back the principles we have lost, for this is a game where principles are at stake.

Thomas Jefferson:

A politician looks forward only to the next election. A statesman looks forward to the next generation.

Thomas Jefferson:

I have no fear that the result of our experiment will be that men may be trusted to govern themselves without a master.

Thomas Jefferson

A democracy is nothing more than mob rule, where fifty-one percent of the people may take away the rights of the other forty-nine.s

Hvor er det ynkelig læsning...

Jeg tror jeg kunne have berettet om en lejrskole jeg var på i 7. klasse med samme fantastiske brug af tillægsord og beskrivelse af ting som smerte og overraskelse etc..

Jeg er dog glad for at den "ulidelige smerte i håndled" og "ekstremt lave kropstemperatur" ikke har forhindret dig i at skrive 30 siders propaganda under 24 timer senere..

Godt gået ;-)

Tak for historien

Tak for en meget troværdig dokumentation af denne utroligt klodsede og unødvendige politiaktion. Jeg var blandt de indespærrede, men fik lov at gå efter en time, da betjentene
højlydt blev enige om, at jeg "vist ikke lignede" en ballade-mager. Næste gang er det åbenbart nødvendigt med et stort skilt "jeg er ikke en bølle".

Svar til flere

@De fleste:

Tak for de mange venlige kommentarer; det varmer.

@Sunday 13 December 2009 12:06 af / by The Climate Fighter:
"Forbillede: Rote Arme Fraktion...."

Du må have spist søm ...

@Sunday 13 December 2009 14:44 af / by Michael:
"Det værste er, at når man læser kommentarerne på Nationen på Ekstra Bladet f.eks., så støtter flertallet jo denne totalitære og fascistiske politik, hvor folk ene og alene bliver anholdt fordi de har sort tøj på og LIGNER nogle, der kunne finde på at lave ballade."

Ja, der brast noget i mig, da jeg læste, at alle partier til højre for Enhedslisten støtter op om politiets mishandling af uskyldige. Jeg vil gerne tro, at det bare er fordi de ikke ved, hvad der er foregået, men det har da været klart i medierne? Jeg regner mig selv for humanist, men jeg må godt nok sige, at det gør noget ubehageligt ved min tro på mennesket, når så mange bakker op om denne behandling :(

@Sunday 13 December 2009 22:38 af / by Jesper:
Du har selvfølgelig al ret til at kritisere min form, men det foresvæver mig nu alligevel, at det ikke alene er formen, der generer dig. Har du lyst til at fortælle, hvad du synes om, at politiet udsætter små tusinde uskyldige for dén behandling, for blot at sigte tre personer?

@Monday 14 December 2009 09:24 af / by John
"Tak for en meget troværdig dokumentation af denne utroligt klodsede og unødvendige politiaktion. Jeg var blandt de indespærrede, men fik lov at gå efter en time, da betjentene højlydt blev enige om, at jeg "vist ikke lignede" en ballade-mager."

Ja, det er utroligt, hvor tilfældigt og ukoordineret, det virkede. Til at starte med lukkede de folk ud oppe i det ene hjørne, men pludselig holdt de op og så blev alle ellers anholdt. Der var åbenbart stor forvirring om linjen: Du fik lov til at gå, fordi du ikke "lignede en ballademager", og det samme har jeg efterfølgende hørt en anden fortælle, men andre, der bestemt på ingen måde kunne mistænkes for at være ballademagere, blev alligevel udsat for den beskrevne mishandling, fx hende Hare Krishna-nonnen, der også har været omtalt i Politiken.

The end justifies the means..

Overall, more than 95000 thousand people were able to demonstrate peacefully without any problems, so that a small percentage had to be detained is what some would call collateral damage..

Naivitet og blind autoritetstro

Som Michael så flot putter det - ja, folk i DK virker uendeligt autoritetstro når det kommer til spørgsmål, hvor regeringen og div. instanser kritiseres for uetisk opførsel og udførelse af opgaver, som det da i den grad må siges var sagen ved politiets "præventive anholdelser".

Nu er Ekstra Bladet måske heller ikke lige det sted, hvor man finder de mest intellektuelle mennesker, men du har ret - helt ærligt people, hvor går grænsen?! Det er til at brække sig over, når småborgelige brokkehoveder sidder derhjemme foran skærmen og blindt giver Gud og hvermand ret i alting, så længe det fremstilles i medierne som det gør - "folk klædt i sort, uhadada, de må da være farlige", etc. etc. Blind tiltro og fordomme, ingen selvstændig stillingstagen! AD!

Jeg græder for dem...

Jeg deltog i demonstrationen og var med i Libertære Socialisters blok indtil Christianhavns Metro hvor jeg mødtes med to venner.

Vi var lige bag knivtangsmanøvren og blev ført udenom. Jeg prøvede venligt at spørge en kvindelig betjent om, hvad der foregik, men hun kiggede på mig som om jeg var spedalsk og ville ikke svare. Vi kunne ikke se hvad der foregik for de havde afskærmet med deres store biler.

På den anden side prøvede vi igen at finde ud af hvad der foregik. Her kunne vi heller ikke rigtig se noget for politiet havde lavet afspærringen meget langt fra de tilbageholdte. Endelig kom der en betjent hen til os og han informerede os om, at der tidligere i demonstrationen var opstået uroligheder, med bl.a. brostenskast og at de nu ville plukke dem ud som var skyldige (den sortklædte blok) og lukke resten igennem. Dette havde vi god forståelse for, idet demonstrationen jo var en fredelig demonstration, og mens vi stod der, blev en del lukket igennem. Derfor havde vi ingen anelse om de virkelige realiteter og fortsatte med demoen mod Bella centeret.

Men da vi nåede frem dertil, flere timer senere, blev vi opfordret til at tage tilbage for at supporte de tilbageholdte. Det var med vantro malet i ansigterne, at vi hurtigt begyndte at bevæge os tilbage - dette gav jo ingen mening ud fra, hvad den pågældende betjent havde fortalt os!

Tilbage ved de stakkels demonstranter oplevede vi, at politiet stadig havde spærret for udsynet og vi fandt ud af, gennem medierne, at mange hundrede var blevet tilbageholdt. Politiet var meget voldsomme og lukkede pludselig en masse hunde ud! Hvilket ingen kunne se meningen i! Der foregik jo ingen uroligheder overhovedet, hvilket der ikke havde gjort på noget tidspunkt, og supportere rundt om kom med højlydte protester. Dem som prøvede at snakke med politiet fik kun spydigheder som svar.

Vi var meget flove over vores naivitet, og at vi ikke var blevet ved de tilbageholdte...

Efter at ha læst denne beretning og snakket med venner som var nogle af de uheldige, er jeg grædefærdig... Hvor er vores demokratiske rettigheder blevet af? Hvordan kan det være lovligt for politiet at lave manøvrer som denne?? Vores retssamfund er gået i en grotesk retning.

Og hvordan kan vi protestere imod det, hvis man ikke engang "må" lave en lovlig, fredelig, folkelig demonstration?!

Jeg græder af harme, medfølelse og magtesløshed...

Løgnagtige politi

@Sarah
Du skal ikke bebrejde dig selv, at du troede på politiet. Du kunne ikke vide, at de er løgnagtige (i virkeligheden har politiledelsen nok ændret planerne undervejs, for jeg fik det samme at vide af en politibetjent inde i afspærringen).

Politiet har opført sig fuldstændig uacceptabelt, og det er så skræmmende at se, at så mange mennesker støtter politiet. Det er politistatslignende tilstande, som ingen frihedselskende mennesker burde støtte.

Jeg har iøvrigt kun foragt til overs for SF, som er hoppet med på "politiet gør altid det rigtige"-vognen. De skulle skamme sig. Sådan nogen klasseforræddere!

Iøvrigt en rigtig god beretning, som jeg kan nikke nærmest fuldstændig genkendende til, bortset fra at min situation var lidt anderledes, da jeg sad i en anden bus og nok ligner en "lømmel" mere end Rasmus ;)

politiet, demokratiet og robotteriet...

hmm..synes det er sørgeligt, som de fleste andre, at vi mister friheden til at sige fra over for en massiv masse der fortæller os hvor vi skal gå hen og hvornår.
men det er vigtigt at huske på at politiet bliver brugt på lige fod med hunde, vandkanoner, tåregas og knipler. det er mennesker der gennem påvirkning handler uden selv at tage stilling. de er pressede og slår derved den virkelige tilstedeværelse ihjæl (der først dukker op når 'fejlene' indses). det er frustrerende at møde dem på vejen mod protest og ikke kunne få øje på det der gør at de er mennesker.
det er nemt at lade vreden styre den afmagt, uden at vide hvor man nu skal gå hen. for det er det der ligger over værktøjet der kontrollerer og definerer. det er det der ligger over os der er med til at lovliggøre den lov de selv bygger op. vi påvirkes af verden omkring os - og den i os. derfor er det et fælles udgangspunkt i kampen som vi har brug for sådan at dem ovenover os ikke splitter den fælles kamp. derved ser jeg det som vigtigt at vi samler os i en lige så massiv masse med et fælles udgangspunkt der opretholdes i hver beslutning. også når vi ikke står i samlet flok, så vi indbyrdes er ueninge om hvordan kampen kæmpes.
det er naivt måske, men jeg tror det er vigtigst hvordan vi kan bruge de etablerede regler til at ændre det. bevidsthed omkring hvordan vi etablere en konstant daglig kamp mod det de definerer som demokrati.

Gadens parlament herskede heldigvis ikke

Hvor var det dog godt, at de militante nymaxister ikke fik lejlighed til hjemsøge staden med deres vold og hærværk.

Synd, at I nu også har prøvet at fryse :-(

ingenting

Der synes mange der undrer sig over at så mange danskere billiger politiets adfærd. Men jeg skal da gerne forklare hvorfor. Det er simpelthen fordi vi er skidetrætte af den hærværk og vold der viser sit grimme ansigt frem lige så snart de "autonome" eller "anarkisterne" demonstrerer.

Om ikke andet så har de seneste dages begivenheder vist at politiet gør deres arbejde godt - og vi endelig har fået en politistyrke vi kan være bekendt.

Stort set ingen vold og hærværk - kan det blive bedre?

En skam at politiets indsats er nødvendig

Det er jo en skam at det har været nødvendigt at have et sådan solid kontrol af politiet.

Men man skal jo også prøve at rettet blikket mod de autonome grupper som på You Tube etc, har truet og opfordret til at sætte København i brand.

Jeg tænker her på brugte lystofrør fyldt med maling!!!!
Ganske miljøfarlige pga den indvendige belægning - kviksølv mm. Det er da forrykt i en klimasamhæng.

Skal politiet ikke tage forholdsregler til at beskytte demokratiet.

Når man demonstrerer skal man også høre og fornemme sidemanden og se om han hun ikke tilhører den flok som vil tilsidesætte demokartiet ved at svine byen til med skyts og brosten mm.
Hvis tilfældet se at tage afstand fra vedkommende og forlad scenen. - Når først hundene er begyndt at slås kan en forkert uskyldig blive ramt. DET er ikke fair.

Gad vide om alle aktivister er kommet for at demonstrere for klimaet eller mon ikke nogle er kommet for baladens skyld.

Min dybeste medfølelse

Jeg læser med gru den oplevelse folk har oplevet under disse demonstrationer. Selvfølgelig skal politiet stoppe ulovligheder, men tag jer sammen og gør det på en ordentlig måde. Det lyder som om flere af de betjente vi har i dag er totalt hjervaskede og ingen respekt har for andre mennesker. Jeg hørte engang at fængselsbetjente skulle lukkes ind i en celle "kortvarigt" for at få fornemmelsen af hvad en indsat oplever. jeg kunne godt tænke mig at de betjente under topmødet bliver lagt i strips i 4 timer, imens folk griner og småsnakker og en vild rottweiler render rundt og gør.

Tudefjæs!

Hold da kæft et tudefjæs! Når man går på gaden for at lave ballade, så må man tage det som det kommer. Samfundet et nødt til at beskytte sig mod tosser og vandaler, som dem der har gået med i demonstrationerne, vel vidende at ingen fornuftige mennesker lytter til jeres bræk.
Lær dog en gang for alle, at vi gider ikke jeres ekstremistiske venstrefløjs vold.

Også borgerlige er i chok!

Ja, lad os få svesken på disken til at starte med: jeg er borgerlig vælger og kan derfor ikke skydes i skoene at jeg "bare er en venstreorienteret brostenskastende autonom tosse". Det er eller det, jeg bliver kaldt alle steder, når jeg gør rede for min holdning til det der skete i lørdags.

Jeg er i chok - eller var det i et par dage - for jeg har simpelthen ikke set nogen grund til at politiet reagerede som de gjorde.

Som alle I andre har jeg læst mange artikler og set mange tv-indslag fra og om diverse tilbageholdte folk. Forklaringerne er totalt samstemmende og disse folk siger med en røst:

- ballademagerne blev gennet ind i bagenden af den store demonstration
- politiet har selv anbefalet at de "blødeste" demonstranter skulle gå bagerst
- ballademagerne undslap stort set alle sammen
- man sad i mange timer på den kolde jord - op til fem timer
- stripsne sad uhyggeligt stramt i lang tid
- der var ingen muligheder for toiletbesøg
- man besørgede i sit eget tøj, både på jorden og i busserne
- der var ingen midler til at sikre varmen hos folk
- ved ankomst til klimafængslet og ved selve tilbageholdelsen var det totalt arbitrært hvem der blev taget med og hvem der blev frisat
- 3 sigtede og 965 anholdte, hvilket giver en faktor på 322 til 1...

Dette kan ikke foregå i et normalt og velfungerende retssamfund baseret på demokratiske frihedsværdier. Det kan det bare ikke. Ergo må Danmark ikke længere være et retssamfund eller også må Danmark ikke længere være baseret på demokratiske frihedsværdier.

Retten til at forsamles og ytre sig er grundlovssikret. Almindelig lovgivning har så sat nogle rammer for denne grundlovssikrede ret. Når man overholder både grundloven og de rammer der er udstukket for ens forsamlingsfrihed og ens ytringsfrihed, så er det helt urimeligt at denne slags uhyrligheder skal ske.

Vi havde vel alle forventet uro. Vi havde vel alle også forventet uskyldige anholdte. Men i dette omfang? Med denne voldsomhed? Og med denne totale ligegyldighed overfor de mennesker der blev tilbageholdt?

Selv hvis man var en venstreorienteret brostenskastende autonom tosse - for at bruge andres ord igen - har man da vel stadig ret til at besørge i et toilet og ikke i sine egne bukser? Man har da vel ret til blive holdt varm? Man har da vel ret til ikke at blive udsat for så stærke smerter at man besvimer? Man har da vel ret til lidt vådt og tørt efter mange timers tilbageholdelse?

Nuvel, de der argumenterer for politiets indsats i denne sammenhæng, siger at "hvad skulle politiet da ha' gjort? Hvordan skulle de kunne forudse disse problemer? Skulle de ha' haft sofaer og chokolade med? Man kunne jo bare ha' været blevet hjemme, man ved jo hvordan sådan noget går?"

For det første er der en logisk fejlslutning. Hvordan skal man som borger kunne forudse noget i sådan en situation, som politiet IKKE kunne forudse? Det hænger ikke sammen.

For det andet er der ingen grund til at give køb på sine rettigheder eller meninger, fordi der findes ballademagere her i verden.

For det tredje er det uhyrligt dårligt af politiet, at de ikke kan forudse at de selvsamme mange mennesker som de har bygget bure til i klimafængslet, også har krav på et tæppe, noget at drikke, noget at spise og at blive behandlet/tilbageholdt i henhold til gældende regler. Hvis man bygger bure til mange hundrede mennesker, må man vel også forvente at de skal bruges? Ergo må man vel også ha' sørget for de omkringliggende ting, tæpper, mad, drikke, osv.?

Eller har man bare haft for travlt med at skrue retorikken i vejret? Har man brugt lørdagens demonstration som en prøveklud for de forventede problemdemonstrationer i løbet af denne uge og de store demonstrationer der er planlagt i weekenden i denne uge? Det tror jeg mere på og i så tilfælde antaster jeg simpelthen politiets organisation, for det er totalt utilstedeligt.

Når politikerne vedtager diverse lovpakker der sigter mod at politiet skal bruge hårdere midler, tilbageholde flere i længere tid og generelt gå hårdere til værks, så kan man ikke - som politiker - komme bagefter og være overrasket over at det også kommer til at foregå sådan.

Derfor er jeg glad for at partierne i det mindste ikke udviser den hykleriske adfærd, det ville være at gå ud og sige at det her havde de ikke forventet. For det var præcis hvad de havde forventet, de ønskede det endda.

Og det er i virkeligheden det, der er det mest skræmmende ved det hele...

Mvh /DG
(P.S. Jeg debatterer også meget på Nationen på EkstraBladets hjemmeside og for hver debattør der siger at demonstranterne har fortjent alt hvad de fik, er der næsten også en debattør der siger det modsatte. Det skal vi være glade for, for det betyder at man godt kan skelne mellem fredelige demonstrationer som i lørdags og optøjer og uro!)

Ytringsfrihed!

Vi har ret til at ytre vores holdninger! Og når vi gør det, kan det ikke være rigtigt, at vi risikerer at blive slået og/eller udsat for anden ydmygende behandling.

Vores politi må være dygtige nok til nogenlunde retmæssigt at kunne vurdere, hvorvidt demonstranter er alm. fredelige folk, der blot ønsker at gøre brug af deres grundlovssikrede ret til at ytre deres holdning, eller aggresive, millitaristiske typer som ønsker den voldelige konfrontation. At arrestere 100 og sigte 3 tyder dog ikke på, at politiet reelt har den kompetence!!

Det gør mig ondt for dem, som havde modet og energien til at demonstrere, men som måtte lide den tort at blive behandlet som farlige forbrydere. Det er én af årsagerne til, at jeg er holdt op med at deltage i demonstrationer.

Det er en falliterklæring for vores demokratiske system!

/Liberalisten

PS. Hvordan kan de selvsamme mennesker, der forsvarer JPs og Muhammedtegnernes ret til ytringsfrihed i dén grad kompromitere demonstranters (om de så er fra højre, venstre eller "midterfløjen")ret til at ytre deres holdning??

Der skulle stå 1000 ovenfor!

/Liberalisten

Fredelige revolutionære?

Dobbeltmoralen er tommetyk. Du tilhører en gruppe mennesker der åbent erklærer at i er revolutionære og at i ikke har tænkt jer at følge de spilleregler der er i vores samfund. Du kan ikke på en gang starte en revolution og skide på landets love, og på den anden side være fredelig demonstrant.

Du har nul troværdighed når du forsøger at bilde os ind at i kun var fredelige demonstranter, samtidig med du linker til jeres hjemmeside der ikke efterlader nogen tvivl om at det er løgn.

Til Jesper Hansen...

Jeg kan da ikke læse nogen steder på Libertære Socialisters hjemmeside at de ikke er fredelige?

Ja, de har tanker om en revolution, men nævner intet om vold. Det er ikke gået op for dig at de to ting ikke nødvendigvis hænger sammen?

Og i tilfælde af at du skulle lide af den misforståelse at revolution ER lig med vold, så kig lidt i verdenshistorien. Du kan evt. google fredelig revolution og se hvad du kommer frem til.

Måske bliver du endda klogere!

Mvh /DG

Endnu en omgang svar til flere kommentarer

Først: Beklager at mine svar ikke kommer så hurtigt. Sidder i eksamenslæsning til en meget fæl anatomi-eksamen lige p.t.

@Tuesday 15 December 2009 18:25 af / by Bjørn
"Hvor var det dog godt, at de militante nymaxister ikke fik lejlighed til hjemsøge staden med deres vold og hærværk. Synd, at I nu også har prøvet at fryse :-("

Du må misforstå noget. Vi var ikke militante. Vi var en fredelig blok, som havde anmeldt vores demonstrationen og i vores indkaldelse eksplicit skrevet, at man skulle overholde demonstrationens fredelige kodeks, hvis man ønskede at gå i vores blok.

@Wednesday 16 December 2009 18:09 af / by jesper K
"Der synes mange der undrer sig over at så mange danskere billiger politiets adfærd. Men jeg skal da gerne forklare hvorfor. Det er simpelthen fordi vi er skidetrætte af den hærværk og vold der viser sit grimme ansigt frem lige så snart de "autonome" eller "anarkisterne" demonstrerer."

Medierne fokuserer altid på de ekstreme. Men her var det altså for 95 procents vedkommende uskyldige, fredelige demonstranter, det gik ud over. Det er dybt kritisabelt. Politiet kunne have sat ind over for lovbryderne nede ved Børsel, hvor der blev øvet hærværk, men valgte at vente længe og fik derfor en masse uskyldige med, og efterfølgende var de ikke kompetente nok til at sikre, at de uskyldige ikke led overlast.

@Wednesday 16 December 2009 18:33 af / by a. Soerensen
"Det er jo en skam at det har været nødvendigt at have et sådan solid kontrol af politiet. Men man skal jo også prøve at rettet blikket mod de autonome grupper som på You Tube etc, har truet og opfordret til at sætte København i brand."

Ja, det skal man bestemt. Men de grupper havde netop valgt at boykotte den store demonstration, fordi de var uenige i dens fredelige kodeks, og mødtes derfor på Højbro Plads i stedet med planer om at blive i Indre By. Stor var min overraskelse, da jeg i Politiken kunne læse, at det var politiet selv, der havde sendt dem derfra og ud i hælene på den store demonstration. Derved var det politiet selv, der var årsag til, at de folk, der var opsat på ballade, blev blandet sammen med os, der gik bagerst i den store, fredelige demonstration.

"Når man demonstrerer skal man også høre og fornemme sidemanden og se om han hun ikke tilhører den flok som vil tilsidesætte demokartiet ved at svine byen til med skyts og brosten mm.
Hvis tilfældet se at tage afstand fra vedkommende og forlad scenen. - Når først hundene er begyndt at slås kan en forkert uskyldig blive ramt. DET er ikke fair."

Jeg og andre forsøgte netop også at rykke vores blok frem og sammnen, da vi efter Christianshavns Torv opdagede, at der pludselig var kommet et helt segment af sortklædte bag os, men det lykkedes desværre ikke, før vi pludselig blev løbet over ende bagfra.

@Thursday 17 December 2009 10:39 af / by tor
"Hold da kæft et tudefjæs! Når man går på gaden for at lave ballade, så må man tage det som det kommer."

Du har angiveligt ikke læst min beretning. Vi gik netop på gaden under en eksplicit fredelig parole - som del af en fredelig demonstration. Du kan evt. læse indkaldelsen på https://publish.indymedia.dk/articles/1513, hvor der står: "Herefter går vi med i "System Change, Not Climate Change"-blokken, som anmoder om, at der ikke bruges civil ulydighed under demonstrationen. Kammerater bedes respektere disse retningslinjer, hvis de ønsker at gå med vores blok." Hvad skulle vi have gjort anderledes?

@Thursday 17 December 2009 10:51 af / by Dennis Godballe
"Jeg er i chok - eller var det i et par dage - for jeg har simpelthen ikke set nogen grund til at politiet reagerede som de gjorde."

Tak, det er rart at vide, at ikke alle borgerlige er lige så fulde af fordomme og ligeglade med demokratiet som "tor" her ovenover.

@Friday 18 December 2009 00:42 af / by Jesper Hansen
"Dobbeltmoralen er tommetyk. Du tilhører en gruppe mennesker der åbent erklærer at i er revolutionære og at i ikke har tænkt jer at følge de spilleregler der er i vores samfund. Du kan ikke på en gang starte en revolution og skide på landets love, og på den anden side være fredelig demonstrant."

Du misforstår, hvad begrebet "revolutionær" betyder. Det betyder, at vi ønsker et helt andet samfund; ikke ved vold, men ved at fremme lokal selvbestemmelse, så folk får størst mulig indflydelse på deres egne forhold. Som vi skriver på vores hjemmeside betyder det, "at vi i stedet går ind for en social revolution fra neden, hvor folk selv tager magten over deres hverdag gennem disse frivillige, solidariske sammenslutninger".

"Du har nul troværdighed når du forsøger at bilde os ind at i kun var fredelige demonstranter, samtidig med du linker til jeres hjemmeside der ikke efterlader nogen tvivl om at det er løgn."

Du snubler over dine egne fordomme. Læs vores indkaldelse, som jeg linker til ovenfor.

Boykot dog Politiet

Som ærkekonservativ, fyldes jeg af væmmelse over Politiets utroligt pinagtige indsats, hvordan kan Politiet tro at nogen vil hjælpe dem med noget,,,, Husk aldrig at udtale dig til Politiet, kun din advokat ved hvad du har oplevet og dermed hjælpe dig med din forklaring.
Som alle andre, må jeg forbavses over denne mangel på konduite og situationsfornemmelse, men forstår pludselig at Politiet faktisk selv opsøger konfrontationen. Ydermere er det skammeligt at behandle andre så dårligt, hvor svært kan det være at sortere folk på stedet, endda når nogle kan fremvise en tilladelse...
Politi SKAM jer!

Hvad.

Hvad demonstrerer i imod?.

Godt skrevet

Det er godt skrevet. Jeg står af når venstrefløjens retorik bliver for skinger, og dermed utroværdigt, men det, du har skrevet, er meget overbevisende.

God beskrivelse

God beskrivelse af hændelsen. Helt klart en af de mest objektive (mindst subjektive?) skildringer af hvad der er sket. Jeg er dog ked af at du sammenligner det i blev udsat for med tortur. Tortur er noget der skaber langvarige traumer hos ofrene; det i har været udsat for er højest lidt ubehageligt. Ved at lave sammenligningen synes jeg du devaluerer de egentlige tortur-ofres oplevelser.

God indvending

@Saturday 19 December 2009 11:50 af / by Martin
"Hvad demonstrerer i imod?."

På det mest generelle niveau var den store demonstrations formål at vise de forsamlede statsledere, at der var et massivt folkeligt krav om, at de satte egoistiske hensyn til side for at nå frem til en aftale, der forhindrer den forestående katastrofe, som ellers kommer til at forårsage lidelse af et omfang, som vi dårligt kan gøre os begreb om, som nationer oversvømmes, klimaforandringer lægger store landområder øde og flygtningestrømme i hidtil uset tal skaber kaos overalt. Mere specifikt gik vi med i "System Change, Not Climate Change"-afsnittet, der bestod af folk og grupperinger, der mener, at klimaproblemerne har deres årsag i det kapitalistiske system, der effektivt belønner overproduktion og stadig stigende vækst og således giver magthaverne en økonomisk interesse i at skære mindst muligt ned på deres forurening.

@Saturday 19 December 2009 16:20 af / by Henrik
"God beskrivelse af hændelsen. Helt klart en af de mest objektive (mindst subjektive?) skildringer af hvad der er sket. Jeg er dog ked af at du sammenligner det i blev udsat for med tortur. Tortur er noget der skaber langvarige traumer hos ofrene; det i har været udsat for er højest lidt ubehageligt. Ved at lave sammenligningen synes jeg du devaluerer de egentlige tortur-ofres oplevelser."

Ja, det har jeg tænkt over flere gange sidenhen, og jeg er faktisk enig med din indvending. For at kunne huske så mange detaljer som muligt skrev jeg beretningen ned straks jeg kom hjem, og jeg var derfor stadig meget rystet over den ubehagelige oplevelse. Skulle jeg skrive den om i dag, havde jeg brugt et andet ordvalg på dét punkt, for nok var det et uhyre ubehageligt overgreb, men det er selvfølgelig ikke fair at sammenligne det med torturofre. Det tjener også bare til at gøre det til en strid om ord i stedet og dermed flytte fokus fra det essentielle - nemlig politiets helt utilstedelige magtmisbrug mod uskyldige.

Tortur eller ikke tortur

Hvorvidt man kan kalde behandlingen for tortur, afhænger jo af hvor ens grænse går. Nej, det var nok ikke tortur, men der indgik da helt klart elementer, der også indgår i det samlede tortur katalog.

Stresspositioner, det kan man vist godt kalde det, når man tvinges til at sidde i mange timer med hænderne bundet på ryggen og man ender med at besvime af smerte.

Kuldebehandling, det kan man vist også godt kalde det, når man tvinges til at sidde uden mulighed for bevægelse eller varme, på en frossen klump asfalt.

Nægtelse af mad og drikke, det er jo også noget der indgår i forskellige beskrivelser af tortur.

Nægtelse af brug af toilet, er en velkendt og afprøvet metode indenfor denne verden. Hører iøvrigt under det man i USA kalder "avancerede forhørsteknikker", hvor man søger at stresse personen mest muligt.

Løsgående hunde + løgn + manglende informationer + krænkelse af retten til at pårørende kontaktes, er jo som minimum hørende under "avancerede forhørsteknikker" og "krænkelse af borgerrettigheder".

Forskellen er så at dette "kun" varede i nogle timer, hvor det vi forbinder med tortur jo gerne varer uger, måneder og år og indeholder endnu værre ting.

Jeg synes måske nok at ordet tortur er lidt for stærkt, men ord som "voldsomt krænkende" og "særdeles ubehageligt" og "rettighedskrænkende overgreb" synes jeg slet ikke er for slemme...

Mvh /DG

Vi ligger som vi har redt...

Problemet er, at I årevis har demonstranteter, der altid har haft en anden dagsorden, lavet ballade og hærværk, så når politiet (endelig) laver noget virkelig lort, så er den store befolkningsmasse uinteresseret, fordi billedet af de "sædvanlige" idiotiske demonstranter for længst er havnet på nethinden.

Så vi ligger som vi har redt....

Tudefjæs eller ej?

Først vil jeg sige til alle jer der gik på gaden for at vise demokrati....TAK - godt gået - arrangørerne har gjort et stort stykke arbejde....også tak til jer :-)

Så vil jeg sige til jer fjolser, der bevist opsøger konflikt med politi....det være sig et "ikke voldeligt" forsøg på at trænge gennem politiets barrikader (med eller uden hænderne i vejret), eller I fjolser der direkte kaster med shit efter politiet....eller i fjolser, der ikke tør vise jeres ansigt, og som dækker sig bag sort tøj og masker......

For fanden da... i skulle have en afklapsning (hvilket nogle af jer også fik). Demokratiet bygger jo netop på at der er udpeget nogle mennesker til at lave det sure arbejde (i dette tilfælde politiet).

Det er sq takket være dem og arrangørerne og alle der gik FREDELIGT med, fulgte politiets og arrangørernes anvisninger..takket være dem kunne danmark vise at omkring 100000 mennesker kunne demonstrerer fredeligt.

Danmark og iøvrigt også det danske pressekorps, burde rejse sig MOD disse føromtalte fjolser...pressen burde tie idioterne ihjel, og vi andre stå sammen om at smide dem på porten...i SAMARBEJDE med politiet!

Hvad skal vi med bøller??? De ødelægger for millioner og atter millioner.... de forhindre lovlydige borgere i at have en god og fredelig demonstration, de er skyld i at uskyldige føler sig dårligt behandlet af vores retssystem....de er skyld i at vi skal betale mere i skat for at finansierer deres lømmelstreger .... og i sidste ende er de skyld i at penge, der kunne have været anvendt til sociale sociale formål, nu skal anvendes på at holde DEM i snor.

Føj hvor i stinker - i er i sandhed nogle møgsvin, der burde sendes til en øde ø...her kunne i så leve præcis som i ville....hmmmm gad vide hvordan det ville ende????!!!

For alle LOVLYDIGE meddemonstranter, og jer der blev uretsmæssigt tilbageholdt ønsker jeg jer en Rigtig glædelig jul, og et fantastisk nytår.

Mange venlige og positive tanker
Jesper :-)

Godt gået!

Tak for denne øjenvidneberetning.
Du har med din indsats og rolige væremåde gjort et stort stykke arbejde for at dokumentere, at forsamlingsfriheden er under pres i strid med grundloven.
Jeg håber, at du har klaget til statsadvokaten og kontaktet retshjælp.
Venlig hilsen

Good post

It's a wonderful and resourceful article. Like to share the greatly informative articles like this one.
http://www.astrabeds.com/milleniumbed
http://www.jihoy.com/classifieds/local
http://www.jihoy.com/webadvertising

In my opinion

<a href="http://www.vibramfive5fingers.com">Five Fingers</a> makes you more closer to the earth and your surroundings that you will not find in conventional shoes.<a href="http://www.vibramfive5fingers.com/16-vibram-fivefingers-performa">Vibram shoes</a> puts you in touch with the earth beneath your feet and release yourself to move in a more natural, healthy way.In fact,<a href="http://www.vibramfive5fingers.com/vibram-five-fingers-sprint/74-vibram-fivefingers-sprint-shoes-mens-blue-cream.html">vibram fivefingers sprint shoes</a> will stimulate the muscles of your feet and lower legs to build strength and improve range of motion. There is a proof that an increased sense of balance, greater agility, and visibly improved posture.<a href="http://www.vibramfive5fingers.com/vibram-five-fingers-sprint/68-vibram-fivefingers-sprint-shoes-mens-camo-blue.html">vibram fivefingers sprint mens</a> may be a good choice to bring one when you are on travel,because they are luggage friendly and does not occupies too much space on your bag.

talent

In this year's fashion T stage is one http://www.watcopy.com/B-Vacheron-Constantin-41.html Vacheron Constantin Replica Watches 4lover.com/bracelets-c Bracelets http://www.watcopy.com replica watches of the charms sale most eye-catching linksgiftstore cheap http://www.watcopy.com/B-Zenith-42.html Zenith Replica Watches scenery and design http://www.kopeez.com replica watches charms uk http://www.kopeez.com replica watch the first act the role ofing flavour Friendship Bracelets http://www.kopeez.com/GoodsBrand/Zenith-69.html replica zenith watches is dye http://www.kopeez.com/GoodsBrand/Ulysse-Nardin-67.html replica ulysse nardin watches wood, designers linksukstore.com http://www.kopeez.com/GoodsBrand/Vacheron-Constantin-68.html replica vacheron constantin watches abandoned the expensive diamond, http://www.watcopy.com cheap replica linksukstore.com/charms http://www.watcopy.com replica watch charms value must choose the coral, turquoise, agate stones, even some silver natural color http://www.kopeez.com/S-Replica-IWC-Pilot-Watches-248.html Replica IWC Pilot Watches jewellery whosale of cheap wood, ox bone, Jewelry shells, etc. Nouvelle Bague Pop Bianco http://www.fashion-replica.com replica watches 18kt White Gold Black http://www.fashion-replica.com replica watch and White Enamel http://www.fashion-replica.com/GoodsBrand/Piaget-57.html replica piaget watches Ring with Diamonds. http://www.fashion-replica.com/GoodsBrand/Rado-59.html replica rado watches Nouvelle Bague was http://www.fashion-replica.com/GoodsBrand/Roger-Dubuis-62.html replica roger dubuis watches born thirty